”Jag ska ju inte till månen…”

Herregud, jag ska till Borås och inte till månen. Det är år 2011. Hur svårt kan det vara att ordna en transport?

Varken SJ- eller Västtrafiktågen som går till Boråsstation kan ta emot en elrullstol av större modell. Trots att de har en handikappssymbol. Det berättar GP i dag. Eva Harringer hindrades från att besöka barnbarnen i Borås och blev kvar på perrongen i sin elrullstol trots att Västtrafik informerat henne om att hon skulle kunna åka med. I stället bollades hon mellan SJ och Västtrafik. Ingen av dem kunde lämna något klargörande besked.

Det är inte första gången som Västtrafik hindrar rörelsehindrade eller rullstolsburna från att åka med som passagerare. För något år sedan stoppades stora delar av spårvagnsnätet sedan två rullstolsburna på Järntorget vägrat att lämna vagnen i protest mot att Västtrafik inte kunde ta med två elrullstolar på spårvagnarna. En protest som verkligen värmer hjärtat.

Dagens ros går till Eva Harringer, som hindrades åka till Borås och som även ringde GP. Bra gjort!

Kollektivtrafiken ska ha kapacitet att ta med allt och alla: rullstolar, cyklar, passagerare. Och järnvägen till Borås måste på alla sätt rustas upp. Det är skandal att halvmiljonstaden Göteborg och en stad med fler än hundratusen invånare som Borås inte har fungerande järnvägsförbindelser. Men sådan är ju alliansregeringens politik. Alla investeringar i dubbelspår dit är lagda på is. Och förra infrastrukturministern Åsa Torstenssons kloka kommentar till de rödgrönas vallöften om höghastighetståg var: ”Vad ska göteborgarna i Göteborg att göra?”

Avslutningsvis hoppas jag att Eva Harringer får en trevlig dag i Borås med barnbarnen. Alltså inte i dag, utan på fredag. För först då kan Västtrafik lova att hon kan komma dit…

This entry was posted in Det hållbara livet, Politik and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to ”Jag ska ju inte till månen…”

  1. Svensson says:

    På Västtrafik erkänner man att det alltid kommer finnas fall där resenärer inte kan åka med i kollektivtrafiken.

    Men herregud, jag har inte hört talas om ett enda fall där passageraren HAR FÅTT ÅKA MED….herregud det är som hon säger, hon skall ju för helvete inte till månen.
    Det enda riktiga att göra är att sparka samtliga anställda på SJ och Västtrafik från botten till toppen, och låta utbildade människor sköta servicen för oss medborgare, sådan inkompetens som sitter på stolarna där idag, har jag aldrig hört maken om tidigare, och det värsta är ju att det inte blir bättre utan bara sämre….fan man mår ju illa !.

    • admin says:

      Såja, såja. Vad som krävs är ett politiskt beslut om investeringar till kollektivtrafiken, som gör att det både går fler turer och att tåg, spårvagnar och bussar utrustas för att även större elrullstolar kan tas med. Olika former av färdtjänst får komplettera. För att detta ska ske tror jag att såväl hela SJ som Västtrafik förstatligas respektive regionaliseras så att upphandlingar av tågset etc (samt effektiva, begripliga och samordnade biljettsystem) blir effektiva. Det kräver en regering som medvetet satsar på kollektivtrafik, drar tillbaka de senaste skattesänkningarna och i stället investerar dem i infrastruktur. Det kräver också att majoriteten inom Västra Götalandsregionen inte bara uppfattar hur problematiskt det är med en dåligt fungerande Västtrafik utan också gör något åt det.

  2. Daniel Larsson says:

    Om detta inte var en alldeles spontan resa så finns det något som heter rixfärdtjänst!

    • admin says:

      Jodå, Daniel. Visst finns det färdtjänst både lokalt och regionalt. Ja, till och med på längre distanser. Det är ett utmärkt komplement till kollektivtrafiken. Men att hindra människor från att åka med de stora kollektivtrafiklinjerna är inte rimligt. Att vägra människor som på egen hand kan ta sig hemifrån och till sitt mål är vansinne. Det goda samhället ska vara anpassat för oss alla. Och det är inte bara rullstolar som hindras på kollektivtrafiken. Dit hör t ex cyklar, som är ett utmärkt komplement, inte minst på tåg och långfärdsbussar. Cykla hemifrån, ta tåget till Borås, fortsätt till din arbetsplats…

    • Färdtjänst är inget alternativ för många rörelsehindrade. Det handlar inte bara om att alla skall ha samma rättighet att åka kollektivtrafik. För kollektivtrafik SKALL sedan 1979 då lagen som Anitha Bondestam såg till kom igenom ha platser som är till för ‘funktionshandikappades speciella behov’. OBSERVERA inte för att andra friska människor skall kunna få ockupera eller begära att handikappade skall be snällt stående som statare förr med mössan i handen för att få tillgång till. De platserna har i 32 år varit reserverade för handikappade.

      Sedan förra året är det också så att det inte är tillåtet för någon offentlig myndighet eller den som är i myndighets ställe, inklusive utövare av kollektivtrafik, att diskriminera rörelsehindrade. Eftersom jag t.o.m. sett och pratat med person som haft betydligt större och mer komplicerad elstol, en som inte ens klarade av att sitta, på SJ-tåg, och det mer än en gång under åren, så undrar jag däremot om Eva Harringer ringt ledsagartjänst. Det är en gratistjänst och då skall den som svarar när hon ringer kunna ge uppgift om vilket tåg som de kan hjälpa till så hon får åka med. Såg senast i början av veckan hur SJ-personal till ett gammalt SJ-tåg hämtade en stor lift för att hjälpa person in via den ‘ingång’ där SJ-s restaurang tar in sina varor. Så nog skall SJ och Västtrafik kunna om de bara vill. Har flera gånger under åren också åkt med Västtrafiks gula tåg där jag pga mina egna svårigheter att gå kombinerat med astma mot bl.a. katt åkt i den vagn där det finns stort insteg och rullskiva som kan höjas när någon med t.ex. elstol behöver åka med.

      Men det är viktigt att göra klart för alla, även för dig Daniel: Kollektivtrafik är till för ALLA inte bara för de som är tillräckligt friska för att du skall tycka det är acceptabel tid att vänta medan de andra kommer ombord.

  3. Kurt says:

    Ett förstatligande av regional- och rikstäckande spårburen kollektivtrafik är synnerligen påkallad. Finns massor av länder där man i övrigt håller marknadskrafternas fana högt, högre än här, men ändå har insikt nog att förstå vitsen med att offentlig service skall vara just det. Offentlig service till medborgare och besökare. Polis, järnvägar, post, grundutbildning och primärvård är sådant som bör vara statligt i ett litet land som Sverige. Det finns inte utrymme för att låta marknadskrafterna styra, eftersom underlaget är på tok för litet, till och med inom hela norden. SEn är det en helt annan historia att man i Sverige lyckades missköta båda alternativen. Där krävs det skärpning!

    Och med risk för att låta en smula grym, är man svårt handikappad ska man nog inte förvänta sig att alltid kunna göra exakt som vem som helst. Tråkigt, men sånt är livet. Jag har själv anhöriga i exakt samma situation som Eva i artikeln, och de är fullt införstådda med att det övervägande handlar om planering och färdtjänst eller privata transportalternativ. Man kan inte begära att Värsttrafik och SJ skall kunna erbjuda service när de inte klarar av att ge detsamma till oss vanliga resenärer utan handikapp. Det säger sig själv, även om det är tråkigt.

    • admin says:

      Kurt: Jag håller med om ditt första stycke. Samt ditt huvudresonemang i andra stycket. Samtidigt är det människor som Eva som fungerar som väckarklockor för oss andra. Och för de politiker som beslutar. Att helt utestänga handikappade/funktionshindrade/rullstolsburna från bussar, spårvagnar och tåg är tokerier. Men visst är färdtjänst smartare tranportsätt ibland..

  4. Ten says:

    Det är tråkigt att hon inte kom med tåget, men samtidigt så finns det som sagt andra alternativ. Vagnarna i detta fallet har många år på nacken, hjälpmedlet hon använder fanns inte på tiden då de var nya. Dessutom så ska de som jag har förstått det klara en vanlig rullstol. Det är inte ekonomiskt försvarbart att genast byta ut en hel vagnspark för att anpassa sig till en viss typ av hjälpmedel.

    I övrigt så är dåligt av Västtrafik att inte ha koll på huruvda tåget kunde ta med henne eller inte. Eva har gjort precis vad hon har kunnat i detta fallet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *