Varför går det inga fartyg FRÅN Gaza?

Så här dagen efter att israelisk militär bordat Ship to Gazas båt Dignité på internationellt vatten har nyheten förvandlats till korta notiser i media. De femton ombord ska deporteras. That’s it. Samma AFP-telegram i de stora drakarna.

-De 15 passagerarna intervjuades i tisdags kväll av oss och har frivilligt skrivit under ett avtal om att ge sig av om 72 timmar, sade en immigrationstaleskvinna till AFP [GP] [SvD] [DN] [AB].

En internationell nyhet förvandlas till en notis. Eller till tystnad. En obehaglig tystnad.

Det finns de som vet orsaken till misslyckandet. Dit hör Nathan Shachar i DN. Ingen gillar Ship to Gaza: Varken Turkiet, FN-chefen, USA, Frankrike eller Grekland. ”De agerade för att korsa arrangörernas planer.” Ett härligt understatement. Gazas befolkning har heller inte visat något större intresse för sjöblockaden. Varför skulle de? ”Sedan gränsen mot Egypten öppnades i våras och Israel släpper in de flesta varor är deras stora huvudvärk i stället Israels mycket omfattande importembargo mot Gazaprodukter.” Varor kommer alltså in precis som Gazas invånare vill ha det. Ett litet aber är dock att Israel blockerar exporten.

Men sen kommer det: ”Den enda av de inblandade som har något att vinna på en hävning av sjöblockaden är Hamasregeringen i Gaza, vars vapenimport nu sker via en mycket utsatt och kostsam lastbils- och kamelkaravan mellan Sudan och Sinai.”

Hur ska jag kunna uppfatta det på annat sätt än att Henning Mankell, Dror Feiler och svenska riksdagsledamöter genom sitt deltagande på Ship to Gazas båtar direkt eller indirekt ser till att Hamas får vapen? Jag förväntar mig nu att Nathan Schachar omedelbart ska vända sig till svenskt rättsväsende.

Riktigt obehaglig i sina insinuationer och slutsatser är Gunnar Hökmark Europaparlamentariker för Moderaterna och ordförande i samfundet Sverige-Israel på SVT Debatt. Läs och bedöm själv. Jag avstår gärna från kommentarer.

Tack och lov finns det skarpögda och problematiserande journalister med kunskaper. En favorit är Bitte Hammargren på SvD. I dag slår hon huvudet på spiken: Det går inga skepp FRÅN Gaza. Jag återger hela hennes blogginlägg.

Det går inga skepp FRÅN Gaza

Häromdagen visade Al Jazeera English ett reportage om ett mindre fartyg som för ett par år sedan lyckades segla genom blockaden till Gaza och angöra Gazas hamn.

Det blev inte mycket internationellt väsen om den seglatsen eftersom aktivisterna ombord den gången aldrig blev bordade till havs.  Men de ombordvarande blev mottagna som hjältar när de nådde fram till sin slutdestination.

Årets projekt, Frihetsflottan 2/Ship to Gaza, krympte från ursprungligen 1 500 förmodade passagerare till endast sexton, inklusive två journalister och besättningsmännen på Dignité, som uppbringades på internationellt vatten i går. Att det turkiska passagerarfartyget Mavi Marmara togs ur leken i år var helt avgörande för att frivilligkonvojen skulle krympa.

Att sedan grekisk kustbevakning stoppade andra fartyg decimerade projektet ytterligare.

Samtidigt har vi  EU-länder,  som Sverige,  som säger att blockaden av Gaza ska brytas (undantaget otillåtet gods som vapen, ammunition och knark med mera). Men hur?

Mera sällan diskuteras det faktum att det inte heller går några fartyg FRÅN Gaza. Palestinska företagare och odlare får i dagsläget  inte exportera någonting alls.

Sedan den 12 maj har det varit en total blockad av export från Gaza, skrev den israeliska människorättsorganisationen Gisha nyligen i en rapport. Inte en enda lastbil har fått lämna Gazaremsan sedan dess med exportgods, inte heller till Västbanken eller Israel som tidigare var Gazaproducenternas klart största marknader  (med 85 procent av exportandelarna).

Gishas budskap är att palestinierna i  Gaza framför allt behöver rörelsefrihet för människor och rätten att exportera. 83 procent av fabrikerna har lagt ned sin produktion eller går på mindre än halvfart.

Det är Israel som bestämmer vad som får exporteras eller importeras till Gaza. I vintras, som är högsäsong för odlarna av exportgrödor, fick endast två lastbilar om dagen lämna Gaza, skriver Gisha.

Nytt om Dignités besättning: http://networkedblogs.com/kDssV

This entry was posted in Politik and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Varför går det inga fartyg FRÅN Gaza?

  1. Pingback: 11 september, de många grymheternas dag | gusart – poesi & politik för ett hållbart liv

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *