Hur ska vi drastiskt minska antalet transporter?

Miljöminister Andreas Carlgrens dagar lär vara räknade när Maud Olofsson får sin efterträdare. Säg den miljövän som kommer att sakna honom. I dag i SvD efterlyser fem forskare ett långsiktigt beslut för färre bilar på vägarna. Det behövs. Ty Andreas Carlgren hoppade över transportsektorn när han presenterade en plan för hur Sverige genom teknikutveckling ska bli oberoende av fossila bränslen. Hoppsan. Och inte har Carlgrens efterföljare någon bättre syn på tillväxt och transporter… Centern är inget miljöparti.

Inlägget är klokt och tar upp bilismen ur alla de aspekter som gör den så komplex. Det som en gång var ett bekvämt transportmedel för den enskilde (med mycket pengar) har i stort sett blivit ett enormt samhällsproblem.

Om bilen bara uppfattades som ett transportmedel, varför köper då människor bilar med prestanda som vida överskrider vad som krävs? Det går inte att bortse från att bilen för många människor är en konsumtionspryl. Något som forskningen visar och som biltillverkarna förstår. Njutning snarare än funktion är avgörande för konsumtionen. Visst finns det utsatta grupper som för sin rörlighet och för att klara sin vardag är beroende av bilen. I glesbygd och på obekväma tider saknas ofta godtagbara alterna tiv. Men varför diskuterar politiker i så fall inte vad som ska betraktas som nödvändiga bilresor?

Artikeln är mycket läsvärd och jag rekommenderar den varmt. En av slutsatserna är: Det går att höja skatterna rejält för bilinköp och bilresor, för att bekosta allmänna kommunikationer med hög kvalitet (komfort, tidsåtgång, rättidighet) till en låg kostnad. Kollektivtrafikens stora utmaning är att öka kapaciteten med bibehållen kvalitet, så att stora grupper av dagens bilresenärer i stället väljer att åka kollektivt. Att förbjuda privatbilismen går naturligtvis inte och är inte heller önskvärt. Att motverka samhällets subventionering och införa strängare restriktioner för både producenter och konsumenter är dock både motiverat och nödvändigt.

I går publicerades en undersökning som visar att priset på resor med SL, Storstockholms Lokaltrafik ökat mer än bensinpriset de senaste 20 åren. Här visas verkligen borgerlighetens klimatfientlighet.

Priset på SL-kortet stiger betydligt snabbare än övriga priser och avsevärt snabbare än bensinpriset. Under de senaste 20 åren har priset på SL-kortet stigit med 104 procent samtidigt som bensinpriset ökat med 78 procent, omräknat i dagens penningvärde. Under samma period har graden av skattefinansiering på månadskortet sjunkit och kommer efter prishöjningen den 1 september att ligga på 49,8 procent.

Finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahls (M) har en oslagbar kommentar: Det är den filosofi vi har, att hälften ska betalas av skattekollektivet och hälften av resenärerna. Vi tycker inte att en pensionär i Norrtälje ska betala för den som reser i Stockholm.

Visst. Jag som inte har bil betalar ju inte ett öre för nya motorvägar, trafikolyckor, försämring av stadsmiljö, klimat och luft. Och om nu Torbjörn Rosdahl alltid är frisk, varför ska han då betala för sjukvården? Etc etc…

Det intressanta med artikeln i SvD är att vi alltmer tvingas ta en samhällelig lösning på resandet, transporter, men också vad vi gör med SAAB. Vilket samhälle ska vi ha när vi nått Peak Oil? Hur ska vi bära oss åt för att ta det drastiska steg som krävs för att få ett hållbart samhälle? Här vill jag varmt rekommendera Lars Henrikssons bok Slutkört, som kom i våras. Min recension hittar du här. Läs också Lars Henriksson i SvD.

This entry was posted in Det hållbara livet, Politik and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Hur ska vi drastiskt minska antalet transporter?

  1. Undrande says:

    Frågor: Ska vi alla flytta till våra respektive storstäder eller ska vi alla flytta till Stockholm? Hur ska Stockholmare isf klara sig då inget, absolut inget tillverkas i Stockholm?

    • admin says:

      Nu förstår jag dig inte riktigt. Massbilismen är framför allt ett storstadsproblem. Där kan vi inte lösa persontransporter genom att vara och en har sin egen bil, där måste kollektivtrafiken byggas ut drastiskt. Då är det fortfarande möjligt att köra bil i glesbygd. Men på ett annat sätt. Samåkning, bättre buss- och tågförbindelser, smartare beställning av bussar etc. När det gäller transporter av varor kan vi inte fortsätta som vi gör i dag med ett absurt slit- och slängsamhälle.

  2. Pingback: Svidande kritik mot supermiljöpremien | gusart – poesi & politik för ett hållbart liv

  3. Pingback: Det är dags att planera en avveckling av bilismen | Svensson

  4. Pingback: Vi kommer tvingas att överge våra bilar | Mullvaden

  5. Pingback: Perspektivlöst om Saab från Rossana Dinamarca | gusart – poesi & politik för ett hållbart liv

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *