Äntligen ett nytt betalsystem hos Västtrafik!

Gert Fylking ska inte få vara ensam om ett Äntligen! I går beslutade den nybildade Kollektivtrafiknämnden att göra om Västtrafiks biljettsystem. Sedan Västtrafik införde det nya pris- och betalsystemet 2009 har kritiken varit hård, systemet anses vara svåröverskådligt på gränsen till obegripligt samtidigt som 10 000-tals resenärer tvingats betala för mycket sedan utcheckningen inte fungerat.

En förutsättningslös utredning ska nu se över priser, biljettsortiment och betalsystem. Troligt är en modell med ett fåtal stora zoner som finns i Skåne och Stockholms län. Men gruppen skall också utreda ”flexibla personliga zoner”. Vissa mindre justeringar eller kompletteringar av nuvarande betalsystem kan genomföras i vinter men tror att det nya betalsystemet inte genomförs förrän tidigast vid årsskiftet 2012-2013.

–   Det skall vara enkelt att förstå och att hantera, säger Ulrika Frick (MP), ordförande i Kollektivtrafiknämnden. Det skall finnas färdbevis som passar kunder som reser varje dag, som reser några dagar i veckan eller väldigt sällan.

Gott så. Ska man få en fungerande kollektivtrafik är en av grundförutsättningarna ett begripligt betalsystem.

Samtidigt är detta en av de största politiska skandalerna i VG-regionen. Så här skrev Gert Gelotte i GP redan 29 december 2009:

Leveransen av Västtrafiks nya biljettsystem har tagit nio år – sex år mer än beräknat. Den 31 januari upphör de gamla 100-korten att gälla – till en kostnad av nästan en halv miljard kronor. Och precis som i sagan [om kejsarens nya kläder] får varken Västtrafik eller Västtrafiks resenärer ett endaste dugg för pengarna.

Det blir inte fler bussar, inte fler spårvagnar, inte tätare turer och inga nya linjer. För 478 miljoner kronor får vi fortsätta att betala för att resa med kollektivtrafiken. Ingenting mer! Fast biljettpriset lär förstås stiga när skräddarna skall betalas.

En halv miljard kronor för ett system som hämtades från Australien (!) utan att någonsin fungera. Och som bara väckt misstro mot hela idén om att åka kollektivt. Det är i mina ögon helt ofattbart att inga ”huvuden har rullat” bland de makthavare som var med och fattade det tidigare beslutet.

Det vill till att Kollektivtrafiknämnden inser vidden av problemet. Börja med att läsa  hur man inte gör. Och vänd er sedan till en lagom mix av experter inom logistik och transport, kollegor runt om i Sverige och Europa, politiker men framför allt oss som ska åka kollektivt.

 

This entry was posted in Miljö, Trafik & kollektivtrafik, Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *